داروها و عوارض جانبی آنها

مطالب علمی و آموزشی

داروها و عوارض جانبی آنها

۴ بازديد

هنگام  بروز عوارض جانبی چه باید کرد

در صورت بروز عوارض جانبی هنگام مصرف دارو:

در مواقع اضطراری، همیشه با سه صفر (000) تماس بگیرید.

به عوارض جانبی آن توجه کنید و در صورت داشتن هر گونه نگرانی با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. آنها ممکن است نیاز به تنظیم دوز یا نوع دارویی که استفاده می کنید داشته باشند.

چگونه خطر عوارض جانبی را کاهش دهیم

برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی:

تمام داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

داروهای دیگران را مصرف نکنید

در مورد داروهای خود بیاموزید. همه داروهای تجویزی دارای یک بروشور اطلاعاتی به نام Consumer Medicine Information (CMI) هستند. این اطلاعات دقیق در مورد دارو به زبان انگلیسی ساده، از جمله نحوه استفاده از آن، عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی ارائه می دهد. داروساز شما همچنین می تواند CMI دارو را به شما بدهد.

در صورت خرید داروهای بدون نسخه یا مکمل با داروساز خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما در مورد عوارض جانبی و تداخلات با سایر داروهایی که مصرف می کنید راهنمایی کنند. توجه داشته باشید که داروهایی که از سوپرمارکت خریداری می کنید نیز می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند.

در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، از جمله داروهای تجویزی، بدون نسخه و مکمل، به پزشک خود اطلاع دهید.

همه داروهایی را که مصرف می کنید مروری سالانه داشته باشید. این برای افراد مسن مهم است زیرا احتمال بروز عوارض جانبی در آنها بیشتر است. بررسی می تواند در یک داروخانه یا در خانه انجام شود. از پزشک خود برای اطلاعات بیشتر در مورد بررسی داروها بخواهید.

کارهای دیگری که می توانید برای کاهش خطر عوارض جانبی داروها انجام دهید عبارتند از:

از پزشک خود بپرسید که آیا بهبود سبک زندگی می تواند نیاز شما به دارو را کاهش دهد یا خیر. برخی شرایط را می توان با تغییر در رژیم غذایی و ورزش منظم بهتر مدیریت کرد.

داروهای ناخواسته و خارج از داروخانه را برای دفع ایمن به داروخانه خود برگردانید. این یک سرویس رایگان است.

با داروساز خود در مورد داروهای کمکی که می توانند به شما در سازماندهی مصرف قرص کمک کنند، صحبت کنید. اگر داروهای مختلف را در زمان های مختلف مصرف کنید، ممکن است در معرض خطر اشتباه قرار بگیرید.

از پزشک یا داروساز خود سوالاتی بپرسید تا با مزایا و خطرات داروهای خود آشنا شوید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بلاگ 9 ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.